4 további indok, amiért 10-ből 7 vállalkozás tönkre megy 10 éven belül (3. rész)
Az Egyesült Államokban alapított vállalkozások (nem egyéni vállalkozók) 70%-a 10 éven belül tönkremegy, azonban a statisztikák alapján ezt nem a jelenlegi gazdasági környezet okozza. A legtöbben (80%) túlélik az első évet, azonban utána jelentős részük lehúzza a rolót, a cégek 2/3-a jut második éven túl. Habár a vállalkozásalapítás továbbra is az önállósodást és a kiugrási lehetőséget jelenti sokaknak, érdemes megvizsgálni a tényezőket, melyek megnehezíthetik ezt a lehetőséget.
Cikksorozatunk első és második részét folytatva, az alább kigyűjtött tippek támpontot adhatnak a sikeres vállalkozás működtetésében, habár fontos hozzátenni, hogy a legtöbb esetben - és ezt a statisztikák is igazolják - a franchise hálózatokhoz való csatlakozás is növeli egy cég túlélőképességét.
Nem szabsz gátat a kiadásoknak
A 2023-as év trendje volt a leépítési hullám mely a piacvezető tech cégeket érintette. Könnyű ugyanis költekezni, amikor a piac előre mutat és vannak tartalékai a cégnek. Viszont ha belassul a piac, akkor hirtelen sarokba szorítva találja magát a vállalkozás, - többek között ez vezetett az elbocsátásokhoz is.
A Google, Facebook, Spotify és egyéb tech óriások példáján okulva látható, hogy ezt a hibát még a legnagyobbak is elkövetik. A problémát itt leginkább a hirtelen piaci változás okozza. A veszteséges működés sokáig tolerálható, de amint cash flow problémák jelentkeznek gyorsan eljuthat oda egy cég, hogy nem tudja kifizetni a havi bérleti díjat és le kell húznia a rolót.
Nincs stratégia vagy hiányos a vezetőképesség
A stratégia hiánya egy komplex probléma, többnyire ugyanis a legtöbb vállalkozónak ilyen-olyan formában, de van elképzelése arról, hogy mit akar elérni. A hiba akkor jelentkezik, amikor a gyakorlati döntések ködös célokra épülnek. Ha egy vállalkozó elhatározza, hogy az ügyfélélményre építve próbál meg kitűnni a piacon (például egy prémium életérzést nyújtva a szolgáltatás közben), akkor hibásan dönt, ha költségcsökkentés címszó alatt kerti székekkel bútorozza be az egységét. A stratégia definiálása - hogy kinek, mit, miért állít elő egy vállalkozás - nem elég! Hiszen ennek gyakorlati alkalmazása is elengedhetetlen. Erre a legjobb mód, ha minden döntésnél megkérdezi magát a cégvezető: párhuzamban van-e ez a lépés a stratégiával?
A vezetői képességek leginkább közép- és hosszútávon tereli zsákutcába a cégeket. A gyakorlatban egy inkompetens vezetővel az élén a cégek nem tudnak egy bizonyos szinten túl nőni, hiszen a kisvállalkozásokon túl már nem elég néhány alkalmazott, egy nagyobb csapatra van szükség. A nagyobb tömegek menedzselésére nem mindenki alkalmas, jobb esetben ez csak a cég megrekedését okozza, rosszabb esetben a létszámnövelés és a rosszul menedzselt alkalmazottak pénzügyi terhe alatt az egész rendszer megroskadhat. Pontosan ezért elengedhetetlen, hogy a vállalkozó a cégé fejlődésével együtt fejlessze magát!
Nincs csapatépítés
A stratégia mellett másik ködös kifejezés lehet sokaknak a vállalati kultúra, ezt is hasonlóan nehéz definiálni. Munkavállalóként a legtöbben körül tudnák írni azt a légkört, amely a céget jellemzi. Ez lehet "élvezetes, nyitott, baráti" vagy "szigorú, hierarchikus, agresszív", egyik nem feltétlen rosszabb, mint a másik. A problémát az okozza, amikor a csapattagok elvárásai nincsenek összhangban a céges kultúrával. Ilyenkor történhet meg, hogy egy szabadszellemű kreatív alkalmazottra adminisztratív terheket ró a vezetés. De lehet szó arról is, hogy a szigorú munkavégzést baráti csevegés váltja fel a hatékonyság rovására.
Amikor a vezető-alkalmazott ellentétek elég nyilvánvalóvá válnak és egyik fél sem felel meg a másik elvárásainak, akkor ez kilépésekhez vezet. Sokkal nagyobb problémát jelent viszont, hogy ez csak hosszú távon jelenik meg a vállalkozásokban. Egy új alkalmazottnak hónapokba vagy évekbe is telhet, hogy rájöjjön nem illik bele egy céges környezetbe, ekkor viszont a távozásával több éves bele fektetett munkát és szaktudást vesz el a vállalkozástól. Fontos tehát, hogy a nyereségesség mellett a vezetők már korán el kezedjenek foglalkozni a csapatépítéssel és a céges kultúra tudatos formálásával.
Nincsenek rendszerek
Az ad hoc működés és a tettvágy kell ahhoz, hogy egy vállalkozó belépjen a piacra. Sok vállalkozni vágyó ember ugyanis az álmodozás szintjén reked meg. De ha egyszer már létrejött a vállalkozás, akkor pont ez a rendszertelen működés az, amivel a veszélybe sodorhatja leginkább önmagát.
Volt már szó a sales funnel kiépítéséről, stratégiáról, a sikeres cégek ismérve azonban mindenek felett a rendszerszerű működés. Nem hirtelen felindulásból készítenek egy marketingkampányt; egyszerre több promóció fut és be vannak ütemezve az újak. Nem papíron vezetik az ügyféladatokat; automatikusan bekerülnek egy központi CRM rendszerbe. Nem egyeztetnek minden számlát a könyvelővel; online küldik be a vásárlás pillanatában. Nem manuálisan küldenek ki hírleveleket; külön programot használnak az automatikus küldésre. A 21. században már egy vállalkozó nem engedheti meg magának, hogy manuálisan kezelje azt, amit automatizálni is lehet. Ilyenkor ugyanis egy-egy fától nem látja az erdőt, amikor pedig túlterheltté válik, hirtelen azt veszi észre, hogy a létfontosságú funkciók nem működnek, ha nem tartja őket életben manuálisan.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Június 4., 11.
Hogyan esnek csapdába a franchise hálózatok a megújulást kergetve.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
Évről évre növekedést mutat a kiskedvenceket támogató piac, legyen szó ajándékokról, étkeztetésről vagy technológia innovációról, az állatartókra építve egyre több új biznisz jelenik meg.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...